Jij hebt er twee, je verkering heeft er twee, en dan ben je zomaar ineens met z’n zessen. Voor zo’n gezelschap is een gewone auto te klein. Toe aan een upgrade met genoeg zitplaatsen en bagageruimte, die ook nog een beetje te betalen is? STIEF m/v bekeek de opties.  

Stationwagen: alleen voor af en toe
Een stationwagen is de meest ‘normale’ auto in het rijtje. Normaal gesproken is het een vijfzitter met een forse bagageruimte, maar sommigen kunnen worden omgetoverd tot zevenzitter, dankzij de toevoeging van een (klein) tweezitsbankje in het ruim. Deze oplossing is vooral handig als je die extra zitplaatsen niet zo vaak nodig hebt en dan ook vooral voor korte ritjes. De zitbank staat namelijk omgekeerd op de rijrichting, waardoor de passagiers door de achterklep naar achteren kijken. Een beetje ongemakkelijk, omdat je al die andere automobilisten de hele tijd in het gezicht staart. Maar er kleeft nog een belangrijk nadeel aan deze opstelling: een stationwagen is in de basis niet bedoeld als zevenzitter. De twee achterpassagiers zitten dus in de kreukelzone. Niet echt de plek waar je wilt zijn tijdens een kop-staart botsing! Het aanbod is niet echt uitgebreid: Audi (A6), Mercedes (E-klasse) en Volvo (V90) bieden een zevenzits-optie ‘af fabriek’. Die zijn nieuw nogal stevig geprijsd en het tweedehands-aanbod is beperkt. Maar er is een uitzondering: de Dacia Logan MCV. Nieuw al een zeer goedkoop alternatief en tweedehands ruim verkrijgbaar vanaf zo’n 3.000 euro. En niet onbelangrijk: de stoelen staan in de rijrichting.   

Opties: Audi (A6), Mercedes (E-klasse), Volvo (V90), Dacia Logan MCV

SUV: eindelijk een excuus voor zo’n vette bak
SUV’s staan al jaren hoog in de verkooplijst. Er is een flink aanbod, en de grootste varianten kunnen al jaren geleverd worden met een extra zitbank. Maar ze zijn ook duur, beginnend bij zo’n 65.000 euro voor bijvoorbeeld de zevenzits Hyundai Santa Fe tot dik over de ton voor volledig aangeklede Europeanen als de Audi Q7, Land Rover Discovery, Volvo XC90 en BMW X5. Maar tweedehands dalen de prijzen fors; je kunt vanaf 10.000 euro starten met zoeken. Hou wel rekening met veel bijkomende kosten: brandstofverbruik, wegenbelasting, verzekering, onderhoud. Rij je een gigant, dan is dat niet bepaald gratis. Daarnaast valt de overblijvende bagageruimte vaak tegen. Maarja, nu jullie met zoveel zijn heb je dus wel een geldig excuus voor zo’n vette bak. 

Opties: Hyundai Santa Fe, Audi Q7, Land Rover Discovery, Range Rover Sport, Volvo XC90, BMW X5, Nissan X-trail, Skoda Kodiaq, Mercedes ML

MPV: automobiel met veel toepassingen
De keuze bij uitstek voor veelpersoonsvervoer is de MPV (Multi Purpose Vehicle). Qua design hangen ze vaak een beetje in tussen een normale auto en een personenbusje. Ruimte is waar het om draait bij MPV’s, ze zijn dus ontworpen met een groot gezin (en een labrador) in het achterhoofd. Vaak kun je redelijk eenvoudig stoelen in- of uitbouwen, al naar gelang je meer behoefte hebt aan bagageruimte of zitplaatsen. Bijna ieder automerk heeft wel een model beschikbaar; sommige zelfs meerdere. Renault bijvoorbeeld, waarbij je terecht kunt voor een Grand Scénic of de nog ruimere Grand Espace. Vanaf ruim 18.000 euro voor de Dacia Lodgy tot tegen de 50.000 voor een dik aangeklede Ford Galaxy; voor ieder wat wils. Ook tweedehands is het aanbod ruim: vanaf 5.000 euro kom je al veel interessants tegen. 

Veelvoorkomende opties: Renault Grand Scenic, Renault Grand Espace, Dacia Lodgy, Ford Galaxy, VW Sharan, Opel Zafira, Chrysler Voyager, Peugeot 3008, Citroën Grand Picasso

Personenbusje: overtreffende trap in ruimte, maar niet in comfort
De overtreffende trap in ruimte; een busje biedt alles wat je nodig hebt. Bij zeven zitplaatsen houd je zelfs nog flink wat bagageruimte over. Handig voor grote kampeervakanties! Er is best wat aanbod, maar tweedehands houdt het niet over. Houd daarbij rekening met het feit dat je soms op comfort wel wat inlevert; busjes zijn oorspronkelijk vooral ontworpen als bedrijfsvervoer. Zoeken doe je bijvoorbeeld op Mercedes V-klasse of Ford Tourneo, deze zijn helemaal ingericht op luxe personenvervoer. 

Veelvoorkomende opties: Mercedes V-klasse, Ford Tourneo, VW Transporter personenbus, Opel Vivaro Combi, Renault Trafic Passenger, Citroën Jumper Combi   


Door Jaap van der Sar
Eerder gepubliceerd in STIEF m/v nummer
1

Gerelateerde artikelen